Wednesday 23 May 2012

khayal - part 2

Pukul 12.45 (masa sekarang)...


Roy bersendirian di atas bumbung banggunan yang menempatkan kelas untuk pelajar di universiti tersebut. Fikirannya masih buntu, dia seperti orang yang tiada hala tuju. Sebenarnya dia memikirkan siapa diri dia yang sebenar. Dia berasa seperti berada di suatu dunia yang agak berbeza dan sangat pelik. Suasana udaranya sangat segar, warna awannya berwarna-warni, cuma langit sahaja berwarna biru muda. Di atas bumbung banggunan itu dia dapat melihat permandangan hampir keseluruhan tempat tersebut. Dia dapat melihat bermacam jenis pokok rendang dengan buahnya yang lebat subur tumbuh berkeliaran hampir disetiap kawasan. Di seberang sana dia melihat sebuah perkampungan dimana penduduknya sedang sibuk menuai hasil tanaman mereka, tetapi dia tidak pasti jenis tanaman apa yang sedang mereka tuai, yang pasti warnanya keemas-emasan dan berkilauan sementara itu kanak-kanak riang bermain bersama arnab, rusa dan kancil. Binatang-binatang tersebut sungguh jinak sekali. Tidak jauh dari kampung tersebut, roy melihat tidak kurang dari sepuluh orang kanak-kanak seronok bermain gelongsor pelangi. Pelangi tersebut mengunjur dari bahagian kaki bukit hingga kebawah.

"Sungguh pelik!!".. Roy sekadar menzahirkan kepelikannya itu didalam hati..

" Haa Roy!! jumpa pun kau kat sini, aku dah agak memang ni la tempat biasa kau skip kelas kan??!!".. Lamunan Roy tersentak dengan jeritan Julie tidak jauh dari tempat dia berada.

Roy hanya memandang sekali kearah Julie dan terus memalingkan wajahnya ke arah lain seperti tidak memperduli kehadiran Julie.

Julie menghampiri Roy dan duduk disebelah sahabatnya itu. Pada ketika itu angin bertiup nyaman dan sekali-sekala rambut Julie yang lurus panjang terkena muka Roy. Seketika itu, Julie hanya membisu sambil menikmati udara segar sambil menutup matanya.

" Nama aku Roy?"... Roy memulakan soalannya memecah kebisuan.

Tidak semena-mena Julie membuka matanya lantas memandang tepat ke arah mata Roy. Mata Julie tidak berkedip memandang Roy.

" Yelah, tak kan nama kau Alex pulak. Kenapa dengan kau ni Roy?, banyak makan semut eh?, hahaha.". Julie berseloroh dan tertawa sambil menepuk-nepuk belakang Roy.

" Aku serius ni Juu.. erk." Roy teragak-agak untuk memanggil nama Julie kerana semamangnya dia tidak mengenali gadis tesebut apatah lagi namanya.

" Tak yah nak serius sangat la Roy,eh aku pun rasa malas dah nak pergi kelas lepas ni. Jom ikut aku pergi ambil barang mak aku kat kedai Uncle Sam "..


Sepanjang perjalanan pulang ke rumah Julie...


" Banyak juga eh barang-barang mak kau ni?. Eh kau tinggal kat mana ea? "... Julie tidak memperdulikan soalan Roy dan meneruskan sahaja perjalanannya..

Sedang mereka berjalan, Roy melihat segumpal awan berwarna kuning terapung begitu rendah dan semakin rendah sehingga mencecah ketinggian paras kepalanya lantas Julie meletakkan barang yang dibawanya ke tanah lalu mengejar awan tersebut. Pergerakan awan agak perlahan membuatkan mudah bagi Julie untuk mendapatkannya dan dia mencubit sedikit awan tersebut lalu memasukkan ke dalam mulutnya dan menghisap seperti memakan gula-gula kapas.

Julie memanggil Roy sambil menikmati setiap suapan awan tersebut.. " Roy!! tak nak rasa ke yang ni? manis sangat. sedap tau!! ".

Bagi Julie, waktu begini memang sukar untuk menemui awan yang begitu manis sekali, kadang-kadang awan yang turun tidak seberapa manis kerana pada musim ini, hujan air gula kerap kali berlaku.


OK, disebabkan cerita ini tidak dirangka, hanya melalui idea sepintas lalu, sekarang ini aku kehabisan idea, mungkin esok lusa ada la kot.. kahkahkahkahkahkah!!! ok jom tido esok sambung..














No comments:

Post a Comment